پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

نوشته های انوش راوید از پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا/ پیگیری مطالب در لینک >>> www.arq.ir
پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

نوشته های انوش راوید از پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا/ پیگیری مطالب در لینک >>> www.arq.ir

هفت سین جاودان رزمندگان ایران

هفت سین جاودان رزمندگان ایران در دوران هشت ساله جنگ ایران و صدام تکریتی،  نشان از اهمیت حفظ و بر پایی مراسم نوروزی در ایران است.
هفت سین جاودان رزمندگان ایران
پیش نویس
       هفت سین جاودان رزمندگان ایران در دوران هشت ساله جنگ ایران و صدام تکریتی،  نشان از اهمیت حفظ و بر پایی مراسم نوروزی در ایران است.  عید نوروز از زمان تمدنهای کهن ایران در ایران وجود داشته است،  نمی توان و نمی توانند آنرا از ایران و ایرانی بگیرند،  مطلب زیر را در اینترنت خواندم و جالب دیدم.
هفت سین جاودان رزمندگان ایران
تصویر سنگ نگاره ای از تخت جمشید،  عکس شماره ۳۳۰۸.
هفت سین جاودان رزمندگان ایران
لوگو تاریخمند و اندیشه ورز شوید،  عکس شماره ۱۶۰۷.
این برگه پیوست لینک زیر است:
هفت سین جاودان رزمندگان ایران
هفت سین جبهه
       بهار برای هر ایرانی در هر جای این کره خاکی که باشد معنا و مفهوم منحصر به فردی دارد.  این معنا و مفهوم در هر شهر و روستای کشور متناسب با آداب و رسوم آن جا تجلی خاصی پیدا می کند،  اما همه و همه در داشتن سفره هفت سین با هم مشترکند؛  سیب و سکه و سیر و سماق و سنجد و سبزه و سمنو سین های مشترک این سفره ها هستند.
      اما در کنار این سی و پنج نوروزی که از انقلاب شکوهمند اسلامی کشورمان می گذرد هشت نوروز آن برای کشورمان رنگ و بوی دیگری داشته،  مخصوصاً برای جان بر کفانی که در جبهه های حق علیه باطل برای دفاع از این مرز و بوم مبارزه می کردند.
      نوروز و در پی آن سال تحویل برای رزمندگان و شهدای کشورمان در زمان هشت سال جنگ تحمیلی حال و هوای متفاوتی داشت و همواره با پارادوکس ترس و ایمان همراه بوده است.  در این میان شاید برای بسیاری از جوانان کشورمان جالب توجه باشد که لحظه سال تحویل برای دلاور مردان ایرانی در خط مقدم جبهه ها چگونه بوده و سین های سفره هفت سین را چه وسایلی تشکیل می دادند؟
      سین های سفره هفت سین جبهه های جنگ با سفره های نوروزی اقصی نقاط کشورمان متفاوت بود زیرا هر منطقه،  به فراخور در دسترس بودن اقلام و وسایل سین های متفاوتی داشتند.  سجاده و سربند و سنگ و سیم خار دار و سیم چین و سلاح و سیمینوف و سرنیزه و سوزن اسلحه .... سین های سفره هفت سین رزمندگان بودند،  که هر کدام به مقتضی زمان و مکان در این سفره قرار می گرفتند.  هر کدام از این سین های سفره هفت سین جبهه ها نیز کاربرد عملیاتی منحصر به فردی داشته که در ادامه به کاربرد برخی از این وسایل و ادوات پرداخته می شود.
هفت سین جاودان رزمندگان ایران
عکس گروهی رزمنده در کنار هفت سین جبهه و جنگ،  عکس شماره ۶۳۷۷.
   ــ  سرنیزه
      سرنیزه تیغه یا خنجری نوک‌تیز است که برای وصل کردن بر انتهای لوله تفنگ یا مسلسل یا دیگر اسلحه گرم طراحی شده ‌است. با اتصال سرنیزه به یک سلاح گرم، این سلاح عملا حکم یک نیزه یا شمشیر را پیدا می‌کند و می‌توان از آن در جنگ‌ های تن‌به‌تن استفاده کرد.  سربازان معمولا در مواقع غیر از نبرد با جدا کردن سرنیزه از اسلحه، از سرنیزه‌ها به عنوان کارد و برای برش و کندن سنگر و چاله استفاده می‌کنند.
   ــ  سیم خاردار
      سیم خاردار یک نوع سیم رشته‌ای ساخته شده با لبه‌های تیز با نقاط تنظیم شده، در فواصل و امتداد مرتب شده از رشته‌ها می‌باشد. این رشته‌ها برای صعب العبور کردن مسیر مورد استفاده قرار می گرفت.
   ــ  سیمچین
      سیم‌چین وسیله‌ای است که بیشتر در الکترونیک و برق کاربرد دارد و از آن برای بریدن و لخت کردن سیم استفاده می‌شود.
   ــ  سیمینوف
      سیمینوف یا قَنّاصه یک تفنگ دوربین دار نیمه خودکار ساخت اتحاد جماهیر شوروی با عملکرد تا اندازه‌ای شبیه به کلاشنیکف است و با فشار گاز باروت مسلح می‌شود و از فشنگ‌های ۵۴×۷٫۶۲ استفاده می‌کند. این سلاح با آنکه بیشتر به سلاح تک تیرانداز معروف است و حتی در بین کشورهای مسلمان که امروزه عموم مصرفکنندگان آنرا تشکیل میدهند با نام قناصه بر گرفته از کلمه عربی قناص به معنی تک تیرانداز شناخته می شود ولی در اصل به منظور پشتیبانی سربازان در جبهه ساخته شده است.
   ــ  سجاده
      سجاده یا همان جانماز شاهد راز و نیاز مخلصانه رزمندگان و آزاد مردان کشورمان در دل شب بود و چه بسا تنها سجاده رزمندگان، محرم عبادت عاشقانه شان بوده باشد.
   ــ  سربند
      دلاور مردان جبهه های حق علیه باطل در هشت سال جنگ تحمیلی همواره با بر سربستن سربندهایی که منقش به نام ائمه اطهار بود ضمن مدد گرفتن از آنان شعار خود را به رخ جهانیان می کشاندند.
      حال بسیاری از جوانان و نسل سومی ها برای زنده نگه داشتن و آشنایی با رشادت های رزمندگان کشورمان در قالب کاروان های راهیان نور  سفره هفت سین سال تحویلشات را در مناطق جنگی برپا می کنند.
     درباره معنی هفت سین در بالا نوشتم،  خلاصه:
  ــ  هفت سین =  هفت برکت خورشید،  هفت روز هفته. 
  ــ  سین = سان = چین = خورشید.
  ــ  خورشید = خروج شید،  خروج آتش و گرما.
هفت سین جاودان رزمندگان ایران
جنگ عراق با ایران
      جنگ عراق با ایران را در ایران با نام جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس می گویند،  و در زمان صدام در عراق با نام قادسیهٔ صدام شناخته می‌شد.  طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود،  که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.
      جنگ به صورت رسمی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برابر ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ آغاز شد.  در این روز درگیری‌های پراکنده مرزی دو کشور،  با یورش هم‌زمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران،  و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد.
      مقامات عراقی دولت صدام معتقد بودند،  که جنگ از ۱۳ شهریور ۱۳۵۹ برابر با ۴ سپتامبر ۱۹۸۰ با حملات توپخانه‌ای ایران به شهرهای مرزی عراق آغاز شده‌ بود.
      در دوران این جنگ،  نیروهای ایرانی در شرایط بعداز تغییرات بهمن ۱۳۵۷ بودند،  وضع مرتب آموزشی و سازمانی نداشتند،  اسلحه و مهمات کمتری هم داشتند،  توانستند با شجاعت در مقابل ارتش مجهز صدام مقاومت کنند.
...............
   برچسبها:  هفت سین جبهه، رزمندگان ایران، جنگ عراق با ایران.
.............
هفت سین جاودان رزمندگان ایران
مستند های مربوط
مستند های بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری
 ایوان خسرو یا طاق کسری یا ایوان مدائن برجسته‌ترین یادگار شاهنشاهی ساسانیان، در تیسفون واقع در کشور عراق کنونی است. این ایوان با عرض ۲۵ متر پس از پل گاومیشان در ایران، عریض‌ترین طاق معماری باستان است. بلندی آن ۳۷ متر و پهنای نزدیک به ۵۰ متر دارد. بر بالای این طاق، زمانی یک دیواری به بلندی ۷ متر وجود داشت. همیشه زیبایی و عظمت این کاخ مورد توجه و حیرت شاعران و جهانگردان و تاریخ‌نگاران بود. مشروح در http://arqir.com/145
............................
    توجه ۱:  اگر وبسایت ارگ ایران به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  تارنمای انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.
   توجه ۲:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری ارگ ایران بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید.  در جهت دانش مربوطه این تارنما،  با استراتژی مشخص یاریم نمایید.
   توجه ۳:  مطالب وبسایت ارگ ایران،  توسط ده ها وبلاگ و تارنمای دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شود،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به ارگ ایران مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.
ارگ ایران   http://arqir.com
پرسشهای خود را ابتدا در جستجوهای تارنما بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را می یابید
جهت آینده ای بهتر دیدگاه خود را بنویسید،  و در گفتگوهای تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی شرکت کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد