پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

نوشته های انوش راوید از پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا/ پیگیری مطالب در لینک >>> www.arq.ir
پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

نوشته های انوش راوید از پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا/ پیگیری مطالب در لینک >>> www.arq.ir

چند مطلب خواندنی و جالب

   گیاهان دارویی

      انسان جزئی از طبیعت است،  بهمین جهت،  طبیعت برای مداوای هر بیماری انسان،  گیاهی عرضه کرده است.  انسان هر چه به طبیعت نزدیکتر شود،  سالم‌ تر می ماند و بیشتر عمر می‌کند،  همچنین می تواند جهت درمان بیماری خود،  از موارد طبیعی استفاده کند.  باید گفت که انسان تنها با دارو های شیمیایی مداوا نمی‌شود،  عوامل طبیعی ضمن نقش پیشگیری،  دارو و درمان در برابر بیماریها را هم دارند.  گیاهان دارویی یکی از برکات طبیعت و زمین ما است،  و اصولاً بر همین اساس طی 700 میلیون سال،  زیست شکل گرفته است.  استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماریها،  از ابتدای پیدایش انسان بوده است.  نباید نادیده گرفت،  حیوانات هم برای درمان خود از گیاهان مخصوصی،  که می دانند استفاده می کنند.  گیاهان دارویی در طبیعت می‌رویند،  در دشتها، مراتع وسیع، جنگلها و ... پیدا می‌ شوند.  بدست کسی کاشته و آبیاری نشده است،  هزاران سال است که بدین منوال در چرخه حیات بوده،  و طبیعت را آرایش می‌دهند.

   رابطه گیاهان دارویی و بیماری ــ  هر خاکی و هر آب و هوایی،  بستر انواع از گیاهان دارویی است.  بنابر این همه چیز در همه جا نمی‌روید،  و حکمت خلقت در این است،  که هر جا بیماری هست،  قطعا نوع گیاه دارویی آن نیز یافت می‌شود.  از طرفی همه گیاهان داویی در یک فصل خاص نمی‌رویند.  هنوز کسی رابطه بین شیوع بیماری در یک فصل،  یا یک زمان و وفور گیاهان دارویی آن فصل را جستجو نکرده است،  ولی می‌دانیم که بسیاری از بیماریها در فصل خاص شیوع پیدا می‌ کنند،  و بعضی از گیاهان دارویی شناخته شده و ناشناخته،  نیز در همان فصل به وفور یافت می‌شوند.  هر ماده که در گیاهی پیدا می‌شود،  دارای نقش خاصی در گیاه می ‌باشد،  ماده می‌تواند در ساختمان گیاه برای انجام اعمال حیاتی بکار رفته باشد،  ماده می‌ تواند در ساختار خواص فیزیکی و شیمیایی گیاه نقش داشته باشد.

   روغنهای عطری:  مواد عطری،  درمان بخش تمیز کننده،  ضد عفونی کننده،  محرک اشتها، هضم کننده غذا،  ضد درد،  ضد نفخ معده و روده،  و ضد اسپاسم عضلانی می‌باشند.

   آلکالوئیدها:  انواع مواد مخدر از جمله مرفین،  کدئین و کوکائین،  در شمار آلکالوئیدها هستند.  هر کدام از این مواد نقش مخصوص و معین در درمان بیماریها دارند.

   مواد پروتئینی:  مواد پروتئینی از ترکیب اسید های آمینه ایجاد شده‌اند،  نصف اسید های آمینه را انسان قادر به سنتز آنها نیست،  و باید توسط تغذیه گیاهی و جانوری وارد بدن شوند.

   مواد تلخ مزه:  بسیاری از گیاهان دارای مزه تلخ مزه هستند،  مانند کاسنی که خواص دارویی و درمانی دارد.  مواد تلخ مزه غیر سمی محرک اشتها بوده،  و تحرک کننده بسیاری از اندام های برای فعالیت بیشتر مانند،  کبد و کیسه صفرا هستند.

   فلاونوئیدها:  فلاونوئیدها مواد موثری هستند،  که عمدتا در گیاهان عالی یافت می‌شوند،  این مواد انواع سموم در بدن را خنثی می‌کنند.

   تاننها:  خاصیت ضد درد دارند،  لثه‌ها و پوست دهان را محکم و تمیز می‌کنند،  اثر مثبت روی جدار معده و روده‌ها دارند.

   مواد لعاب‌دار:  وظیفه این مواد این است که مایعات را به این مواد متصل می‌کنند،  این مواد موجب کاهش کلسترول خون می‌شوند.  گیاه پنیرک، ختمی و بارهنگ، غنی از مواد لعاب‌دار هستند.

   جالب:  از دیگر مواد موجود در گیاهان دارویی، ‌ می ‌توان به ویتامین ها،  اسید های گیاهی و قندها اشاره کرد.

   تهیه و تبدیل گیاهان دارویی

      هر گیاهی در طبیعت دارای روند رشد ویژه خود می‌ باشد،  خواص گیاهان در فصول، هفته‌ها،  وقتی روز و شب متغیر است،  به عنوان مثال بعضی از گیاهان به هنگام صبح،  و بعضی به موقع عصر و شب،  معطر می ‌شوند.  بنابر این از نظر خواص دارویی،  زمان مناسب برداشت محصول دارای اهمیت خاصی است.  قسمت های مختلف گیاه نیز دارای اثرات متفاوت هستند،  در بسیاری از موارد ماده موثر عمدتا در برگ، شکوفه، ساقه، ریشه، بذر یا میوه است.  همیشه گلها را قبل از ظهر،  یعنی زمانی که شبنم یا رطوبت شبانه از بین رفته است،  جمع آوری می ‌کنند.  معمولاً برگ های گیاه مورد نظر را،  قبل از غروب آفتاب جمع آوری می کنند.  بعضی از گیاهان باید در ظروف سر بسته و یا در کیسه کتانی نگهداری شوند.  کسانی که ذخیره سازی می ‌کنند،  باید مرتبا از نمونه‌ها بازدید کرده،  و از آفات و امراض احتمالی آگاه باشند.

      در سرزمین های که سابقه طولانی اقامت انسان دارند،  مردم آنجا تجربه خوبی برای استفاده از گیاهان دارویی را دارند،  ولی در سرزمین هایی که مردم سابقه زندگی در آنجا را ندارند،  فاقد تجربه استفاده از گیاهان دارویی هستند.  در هر صورت بهره برداری و تجویز گیاهان دارویی،  تخصص مخصوص می خواهد،  که باید زیر نظر مراجع علمی صلاحیت دار قانونی انجام شود.  در این موارد رشته های تحصیلی در دانشگاه های کشور های جهان وجود دارد،  و جوانان تحصیل کرده ای برای آینده پرورش می دهند.

   تهیه پودر گیاهان داویی ــ  در طول سال تهیه گیاه تر و تازه میسر نیست.  لذا گیاهان جمع آوری شده را بعد از خشکیدن،  باید به ورت پودر درآورده،  حتی‌المقدور در شیشه‌ های دهان گشاد نگهداری کرد.  پودر می‌تواند شامل اندام های گیاهی باشد،  که جداگانه نگهداری می‌شود.

   گیاهان دارویی مهم ــ  گل سرخ، بومادران، الکیل کوهی، برگ بو، لیموترش، وانیل، نعنا، فلفل سیاه، جعفری، میخک، پرتقال، هل، کافور، زنبق، بابونه و ... از گیاهان دارویی مهم هستند.

   پرسش:  آیا شما تاکنون برای شناخت گیاه های داروئی،  و یافتن آنها در طبیعت اقدامی کرده،  یا مطالبی خوانده اید؟

   گیاهان دارویی ایران

      از گذشته های دور ایران عزیز بخاطر داشتن سرزمین وسیع با آب و هوای گوناگون بزرگترین تولید کننده گیاهان دارویی بود.  در طول تاریخ هزاران حکیم و طبیب ایرانی،  که معروف بودن آنها تا امروز در دنیا باقی است،  در تهیه و تجویز و استفاده صحیح از گیاهان دارویی و طب سنتی در خدمت بشر و مردم شهر و دیار خودشان بودند.  هزاران سال پیش این علم از ایران به یونان و مصر و چین و هند رفته،  و پزشکان قدیمی ایرانی صدها نوع گیاه دارویی تهیه شده در ایران را به تمام گیتی و در خدمت به مردم بکار می بردند.  امروزه بیش از ده هزار نوع گیاه دارویی در ایران شناخته شده است،  که برای مردم و استفاده کنندگان مسلم شده است،  که تاثیر این گیاهان و دارو های سنتی بیشتر از دارو های امروزی است.  آمار نظام پزشکی ایران میگوید،  در حال حاضر 80 هزار پزشک در ایران مشغول طبابت هستند،  که این بیش از دو و نیم برابر استاندارد جهانی است،  بیماران با مراجعه به این پزشکان گاهی به درستی درمان نمیشوند،  علت چیست؟  شاید دارو های امروزی اثر ندارند و یا تاثیر شان را از دست داده اند.

      بهتر است با استفاده درست و علمی از گیاهان دارویی و درمان سنتی و تاسیس یک دانشگاه برای این منظور،  گشایش جدیدی در درمان بیماری های بیشمار مردم باشد.  در طول تاریخ مردم دو طرف کویر های ایران یعنی ولایت ئیراق منجمله چین استان و هند استان و...،  و ولایت ئیران از طریق جاده طولانی ری با یکدیگر مبادلات داشتند،  و گاهی از دورانها در این جاده که از قزوین تا نیشابور،  ری داشت،  ری یعنی بلندا،   زنجیروار کاروانها در حرکت بودند.  در قرن 20 کشور چین با کمک عوامل استعماری این راه را،  جاده ابریشم نامیدند،  و گفتند که از کشور چین تا اروپا امتداد داشت،  درصورتی که راه ابریشم،  ابریشم ایرانی تولید چین استان ایران را به روم ایران و شوش ایران می برد.  در میان راه شهر ری یکی از مراکز مهم مبادلات تجاری و از جمله آن گیاهان دارویی بود.  بنا براین شهر ری مرکز علم پزشکی هم گردید،  که طی حدود دو هزار سال دانشمندان معروفی به جهان عرضه کرده است.  کتابها و تجربیات اینان پایه گذار علم پزشکی در دانشگاه های قرون جدید بود.  به گفته انوش راوید وظیفه افراد محرک اندیشه ساز می باشد،  که این مهم را ارج نهند و بیاد دوران باشکوه گذشته آریائیها راهی بسازند،  که شهر ری را یکی از مراکز تاریخی پزشکی ایران معرفی کنند.  در وبلاگ جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران توضیح داده ام، که در این زمان ایرانیان در دانش چیزی از کشور های بزرگ کم ندارند،   نباید بگذاریم این علم تاریخی را که همراه سابقه درخشان است فراموش شود.

   پرسش:  آیا شما تاکنون از گیاهان دارویی و طب سنتی استفاده کرده اید؟

   مسابقه نوشتن قانون اساسی

        در جایی شنیدم یکی از کشور های تاریخی ولی پیشرفته امروزی،  برای قانون اساسی جدید کشور خود،  که بتواند نیاز های روز افزون قرن جدید را برآورد کند،  از عموم تقاضا کرده یک قانون اساسی بنویسند.  تا ضمن بررسی آنها،  باعث شود جوانان آن کشور،  هر چه بیشتر با قانون اساسی آشنا شوند،  و با یاری در ارائه و تدوین بهتر قانون همکاری داشته باشند.  بدین منظور من هم از ایران تصمیم گرفتم در این برنامه شرکت کنم،  خدا را چه دیدی،  شاید کسی در آن کشور نیم نگاهی هم به متن نوشته شده من اندازد.

      قانون اساسی یک کشور تعیین کننده پیشرفت آن کشور است،  بهمین جهت با شرایط سرعت رشد و تکامل در قرن جدید،  باید قانونی تدوین شود،  که بتواند حرکت های سریع تغییرات ناپیوسته را در نظر بگیرد،  تا مردم  کشور در قانون قدیمی جا نمانند.  ضمن بررسی جغرافیایی آن کشور،  متوجه شدم که سرزمین آنها دارای هشت موقعیت کلی آب و هوایی و آبریز و آبخیز است،  همچنین در طول تاریخ شرایط قومی و ملی و فولکوریک در این هشت موقعیت شکل گرفته است.  چون در قرن 21 می رود که هر چه بیشتر نیاز بشر به انرژی و غذا باشد،  نمی شود که این دو را در اصل و ابتدا برای تدوین یک قانون کار آمد قرار نداد.  هم چنین نمی شود با ترکیب تمامی جمعیت با تمامی منابع،  آنها را جمع آوری و سرهم کرد،  و بتوان نتیجه خوب گرفت.  من بدین منظور برای این قانون اساسی اصل فدرالیسم علمی را در نظر می گیرم،  فدرالیسمی که هر یک از مناطق کشور بتوانند با امکانات موجود خود،  زمینه رشد و شکوفایی سرزمین خود را فراهم آورند.  فدرالیسم علمی بر اساس منابع ملی و مردمی شکل گرفته،  نه بر پایه تیره ای و قومی.

      بدین منظور از قانون اساسی کشور عزیز ایران،  و چند کشور اروپایی و آمریکایی و غیره کمک گرفتم،  تا قانون اساسی برای آن کشور بنویسم.  در ضمن از جدید ترین دست آورد های علمی و تکنولوژی های نوین هم در قانون اساسی بهره بردم،  منجمله انتخابات اینترنتی،  و یا مجلس های استانی و ایالتی مجازی.  زیرا عقیده دارم که مردم هر یک از بخش های کشور باید از استعداد های ملی و مردمی خود بهره ببرند،  و وابسته به منابع ایالت و یا استان جانبی نباشند.  مانند استان های بیابانی ایران،  که با داشتن کویر های پر انرژی خورشیدی رایگان،  نباید محتاج نفت و گاز باشند،  و باید از این برکت طبیعت،  بتوانند چرخه های تولیدی را بگردانند،  و تولید ثروت و دانش نمایند. 

      همچنین یکی از مهمترین موضوعات،  در نظر گرفتن تاریخ و فرهنگ یادگیری است،  به همین جهت برای قانون اساسی،  حداکثر اعتبار را 20 سال تعیین کردم.  یک مجلس قانون اساسی،  که اعضای آن میان برگزیدگان حرفه ای قانون دان می باشند،  توسط مردم انتخاب می شوند.  در صورت تقاضای بیش از 50 درصد مردم،  که توسط اینترنت در سایت قانون اساسی ثبت نام کرده باشند،  این مجلس قانون گذار زودتر برپا می شود،  و قانون اساسی را ترمیم و یا بازنویسی می کند.  توجه،  بعد از شرکت و پایان مسابقه،  قانون فوق را در اینترنت منتشر،  و در همین صفحه پست می کنم.

   پرسش:  آیا شما تاکنون قانون اساسی برای یک کشور،  یک سازمان یا.... نوشته اید؟  یا هرگز بفکر تدوین چنین قانونی بوده اید؟

   عراق در چین

      حدود 40 سال پیش پدر بزرگم،  که زندگی نامه او را در راه راستی ایرانی نوشته ام،  می گفت عراق در خاک چین است،  من با او بحث می کردم که کشور عراق کجا و کشور چین کجا.  نمی دانستم که آنقدر در کتاب های درسی درباره تاریخ بما دروغ گفته اند،  که متوجه نبودم او که مکتب خانه ای درس خوانده،  خیلی واقعیتر و بهتر از ما می داند.  ولی حالا متوجه شدم منظور او چین استان ایران بوده،  و عراق ایران نیز بخشی از خاک استان تاریخی چین بوده است.  مطلب زیر گفته های پدر بزرگم را تأیید می کند،  از همه جوانان باهوش می خواهم،  آنچه که در اطرافشان است و گفته می شود،  کم اهمیت حساب نکنند،  آنها را گرد آوری و در اینترنت منتشر نمایند.

      . . . . در زمان فتحلعیشاه قاجار مردم فراهان دست به قیامی بزرگی می‌زنند،  که حدود هفت سال به طول می‌انجامد،  طی این مدت فراهان را از حکومت قاجار جدا می‌ کنند،  و در اختیار خود می‌گیرند.  مرکز این قیام، روستا و قلعه زُلف‌آباد بود.  رهبران قیام سعدی افشار و همسرش چینی‌ چینی،  بوده ‌اند.  قیام فراهان در نهایت توسط قوای قاجار سرکوب می ‌شود.  فرمانده قاجار دستور ساخت قلعه‌ ای نظامی در جنوب فراهان را می‌دهد،  تا با قیام‌ های احتمالی بعدی مقابله کند.  این قلعه بعدها و به مرور تبدیل به شهری به نام سلطان‌آباد می‌شود،  که بعدها نام آن به اراک تغییر می ‌کند.  گسترش شهر اراک که خود بخشی از فراهان و در اصل قلعه‌ ای برای سرکوب فراهانیان بوده است،  موجب می‌ شود تا به مرور زمان و به ناحق،  فراهان را بخشی از اراک،  و فراهانیان را اراکی خطاب کنند.

   ابریشم معروف استان چین که سابقه در تاریخ ایران دارد ــ  در فراهان طبق رسم باستانی درخت توت را وقف عام می ‌دانند،  معتقدند که درخت توت از ازل متعلق به عموم مردم بوده،  و تا ابد از آنِ همهٔ مردم خواهد بود.  معتقدند که میوه توت را هر کسی می‌ تواند بچیند و بخورد،  ولی نمی ‌تواند مانع از توت خوردن دیگری شود،  همچنین هیچکس حق ندارد به درخت توت آسیب بزند،  و یا شاخه آنرا بشکند،  زیرا ابریشم یکی از مهمترین محصولات تاریخی این سرزمین است،  و برگ توت منبع اصلی تولید ابریشم است.

   یاد خاله توران قصه گوی خودمان می افتم ــ  در فراهان به افسانه ‌های راز آمیز که مادر بزرگ‌ها بیان می ‌کنند،  شوغات می‌گویند.  شوغات‌ هایی که مادر بزرگها برای بچه و همه خانواده تعریف می ‌کرند،  تقریباً و همیشه بچه و حتی بزرگترها،  پِی به نکته‌ها و راز و رمز های شگفتِ پنهان ‌شده در آن نمی ‌بردند.  بسیاری از مادر بزرگِ های زنده ‌یاد،  گنجینه ‌ای عظیم و بی‌همتا از ادبیات شفاهی و آیین‌ها و باور های کهن ایران بودند.  با صدای گرم آنها که شوغات‌ هایی می ‌گفتند،  و مفاهیم آنها فراتر و جدی‌ تر از یک قصه ساده بود،  کودکان به بستر می ‌رفتند و غرق در رؤیا های دور و درازی،  که او برایشان ترسیم می ‌کرد،  شب تیره را به صبح روشن پیوند می‌زدند.

     برای بهتر متوجه شدن مطالب فوق جغرافیای تاریخی ایران و استانهای تاریخی ایران را مطالعه نمایید.

   عکس انوش راوید سال 1345 خورشیدی،  هنگام دیدار از نوجوانان پرورشگاه و اهدا هدایایی به آنها،  مشروح در تولد در تاریخ،  عکس شماره 130.

   کلیک کنید:  تاریخ زیبا سازی در ایران

   کلیک کنید:  انواع تاریخ نویسی در ایران

   کلیک کنید:  پیدایش تحولات اجتماعی در ایران

    توجه:  اگر وبلاگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  وبلاگ انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبلاگ و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبلاگم بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   انوش راوید //  Anoush Raavid 

   حمله اسکندر مقدونی به ایران بزرگترین دروغ تاریخ،  حمله چنگیز مغول به ایران سومین دروغ بزرگ تاریخ،  و مقالات مهم مانند،  سنت گریزی و دانایی قرن 21،  و دروغ های تاریخ عرب،  تاریخ مغول،  تاریخ تاتار،  و گفتمان تاریخ،  و جدید ترین بررسی های تاریخی در وبلاگ:

جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران    http://ravid.ir

نظرات 2 + ارسال نظر
سایرذ شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 04:23 ب.ظ http://sairez.blogfa.com

سلام و عرض خسته نباشید!!!
خواستم نظر شما رو در مورد فیلم سینمایی راه آبی ابریشم بدونم!!!!!فیلم رو چطور می بینید!!!جالب اینه که تایلندی ها گفتن ایران بخشی از تاریخ کشورشان را به تصویر کشیده است!!!!!!!خب این هم نظریه در روزنامه های آن کشور!!!!
توی فیلم محمد رسول الله همه دستار بر سر بودند!!!در حالی که هم الان و هم در گذشته اونا گتره یا همچین چیزی میذارن سرشون!!و عمامه یا دستار مال قریش هست که زمان حضرت اسماعیل از بابل اومدن و طبق تاریخ بلعمی ایشون کرد بوده از به همین خاطر ایشون و نوادگانشون من جمله پیامبر اسلام دستار سرشون می ذارن و صدر اسلام هنوز باب نشده بوده!!!!!
بهرام چوبین خاقان چین رو مفتضهانه شکست داد و کشت و پسرش رو نیز اسیر کرد!!آیا منظور چین استان است!!؟؟؟
در ضمن برادرش وستهم هفت سال خراسان رو مستقل از حکومت مرکزی نگاه داشت!!!!آیا منظور از خراسان هم در غرب ایران است؟؟؟؟تشخیص همه ی این ها بنابر نوشته های کتاب اسکندر ایران الکساندر یونانی نیست کمی مشکله و مطالعه ی فراوان می خواهد!!!!!!
سوالی دیگر داشتم در خصوص بندهش!!!که در آن به حمله ی تازیان اشاره دارد!!!آیا نویسنده ی ذرتشتی آن مانند هرودوت و الکساندر نویسان عقده ی خود را بر روی کاغذ خالی کرده و انتشار دین اسلام را که قدرت را از موبدان ذرتشتی گرفت را حمله ی اعراب نوشته است!!!البته می دانیم سه نسخه داشته که ممکن است دست برده باشند که در مقدمه ی کتاب هم ذکر شده که به هند برده شده و به دست مذدورانی از استعمار افتاده!!1و نخستین ترجمه از آن به دست انکتیل دوبرون انجام گرفته و نسخه را به فرانسه برد از هند!!!!!!!!!ن ل وسترگاد و مارتی هوگ آلمانی دیگر نسخه ها را در هند به دست آوردند!!!

ــ انوش:
با درود و سپاس از توجه شما، پاسخ در پرسش و پاسخ ویژه 28 در:
http://cae.blogfa.com
تندرست و پیروز باشید.

سایرذ شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 06:43 ب.ظ http://sairez.blogfa.com

یک بار پرسیدم خانم حامد سربالا جواب داد!!!!ایشون می گویند استان چین در جنوب بین النهرین است و بعد شما می گویید در همدان و قم امروزی!!!!و جمشید در کنار دریای چین کشته شد و همانجا آرامگاه اوست که امروزه جمکران نام دارد!!!و منظور دریای سین دریاچه ی نمک قم است!!!؟؟اگر منظور از چین و سین سرزمینی با چین و چروک باشد خوب هر دو ممکن است باشد!!!!
بخشی از مطلب کتاب ایشان را در وب گذاشته ام با ذکر منبع و عکس کتاب اگر ناراضی هستند بگویید تا آن را حذف کنم!!!!!!
یک سوال اساسی!!!!اگر مرو در غرب ایران باشد!!!و محل حکومت مامون پس چرا آرامگاه امام رضا در شرق ایران است!!!نکند نادر به جای رسیدگی به حرم واقعی یک امام زاده در شرق را گنبد گذاشته و مردم را فریب داده که تا قبل از آن مرقد ائمه چندان فرقی با یک امامزاده نداشته است!!همان کار را هم با آرامگاه امام علی کرده اند و ایشان دو آرامگاه یکی در عراق و یکی در افغانستان دارند!!که در این مورد استعمار کم آورده و لوس شده!!!!!!!!!!

ــ انوش:
با درود و سپاس از توجه شما، پاسخ در پرسش و پاسخ ویژه 26 در:
http://cae.blogfa.com
تندرست و پیروز باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد