پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

نوشته های انوش راوید از پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا/ پیگیری مطالب در لینک >>> www.arq.ir
پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

نوشته های انوش راوید از پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا/ پیگیری مطالب در لینک >>> www.arq.ir

نیزه سه سر و گردونه مهر


نیزه سه سر و گردونه مهر

   پیش گفتار

      این مقاله در جهت فلسفه و عرفان و ریاضی نیزه سه سر و گردونه مهر،  پیرو تقاضای یک عزیز است،  که به مرور آنرا بازنویسی می کنم و ادامه می دهم.

   مهم:  بمنظور درک از فلسفه و عرفان و ریاضی مطالب کهن و باستانی،  ابتدا لازم است،  تجربه حضوری بدست آورد،  با خواندن کتاب های سطحی آموزشی و غیره این تجربه حاصل نمی شود،  باید مدتها در کنار ایل و عشایر و روستائیان دوردست زندگی کرد.

نیزه سه سر

    در تمدن کهن ایران یا در واقع کل جهان،  بنا به تحقیقات من،  در هزاره اول خورشیدی ایرانی،  سه تمدن در حدود بندرعباس تا بندر بوشهر و شهر جیرفت کنونی،  وجود داشت،  که من آنها را تمدن کهن جی یا ژی نامیده ام،  علامت جی همان زایش یا جان است، ژان، ژن، زن.  البته تمدن کهن جی دارای سه تمدن بود،  اجم،، در منطقه دامداری بودند،، اند،  در منطقه کشاورزی بودند، ارب،،  در منطقه ساحلی بودند،  نشانی که آنها بعنوان نماد عبادت و شکر گزاری داشتند،  نیزه سه سر بود،  سر اول با کمی خمیدگی به بیرون طلوع آفتاب (اجم)، سر بلندتر وسط ظهر (اند)،  سر دیگر با خمیدگی به بیرون غروب آفتاب (ارب)،  سه قوم معروف در اینجا.  در هزاره اول خورشیدی ایرانی،  خورشید همه چیز برای مردم بود.  با گسترش و افزایش این تمدن، باد و آب و خاک و آتش،  نیز برای بقا و زندگی مهم و شامل شکرگزاری و نماد شد.

   عکس طرح های درخت و نیزه سه سر،  که در آثار سنگ ایران بویژه در منطقه جنوب دیده می شود،  در گذشته من به این موضوع توجه نمی کردم،  و از این مورد عکس نگرفته ام،  ولی زیاد دیده می شود.

   عکس انواع طرح های سه سر که در آثار کهن و باستانی به فراوانی دیده می شود،  عکس شماره 6281.

   عکس سنگ نگاره پاسارگاد مربوط به بیش از 2000 سال پیش،  و کلاه بودایی رقصندگان دینی کشور کامبوج در این زمان،  همه از طرح سه سر استفاده شده است،  عکس شماره 6423.

   عکس یک مجسمه آنتیک امروزی،  کلی نماد های دوران کهن ایران در این طرح بکار رفته است،  عکس شماره 7739.

      تاریخ نیزه سه سر نیازمند تحقیقات و تحلیل های جدید است،  زیرا اولین نشان و علامت بشر بمنظور عبادت است،  که از ابتدای آغاز و پیدایش آن در تمدن کهن جی،  به تمام دین های دوران کهن تا به امروز با کمی تغییر رفته است،  و درباره آن نیز در کهکشانها ستارگانی تعیین کرده اند.  این تحقیق های جدید باید بوسیله جوانان باهوش ایرانی با ذهن های پویای تاریخی انجام شود،  من تا آنجا که بتوانم تحقیقات و نظرات خودم را در این مورد،  در ادامه این صفحه بمرور می نویسم.

گردونه مهر

    درباره گردونه مهر یا چلیپا زیاد نوشته و گفته اند،  اما هیچ کدام آغاز پیدایش آنرا ذکر نکرده اند،  آنچه که من متوجه شده ام،  در ادامه رشد تمدن و پیدایش دهکده های بزرگتر،  کشاورزی و دامداری بیشتر،  در هزاره دوم خورشیدی ایرانی،  ابزار اصلی طبیعت هم که باد و آب و آتش و خاک باشند،  در زندگی مردم نقش عمده ای پیدا کرد.  آن نیزه سه سر با دو سر خمیده و یک دسته،  تبدیل به چهار پره خمیده شد، و گردونه مهر پدید آمد.  طلوع و غروب و ظهر خورشید،  دیگر امری ثابت برای بشر بود،  ولی چهار عنصر شناخته شده مهم جدید،  با شرایط گرمایش زمین،  دائم در حال تغییر بود،  و این اصلی برای ادامه زندگی گردیده بود.  همانند نیزه سه سر،  برای گردونه مهر هم در ستاره ها جایگاهی پیدا کردند،  و مطابق تمام تاریخ،  عده ای مفت خور جادوگر و دعا نویس طالع بین هم آنرا وسیله ای برای سرکیسه کردن مردم ساده کردند،  که این روش تا به امروز ادامه دارد.

    عکس کالسکه آتش مهر و میترا،  که در بسیاری از طرح های دوران کهن،  سه اسب به نشان همان نیزه سه سر است،  ولی بمرور در بعضی از طرحها از چهار اسب،  به نشان چهار عنصر گردونه مهر بتصویر کشیده شده است،  عکس شماره 6282.

    ارزش این چهار عنصر تا زمان پیدایش تمدن فئودالی باقی بود،  تا اینکه در این زمان کارایی خودش را از دست داد،  زیرا عده ای ارباب و صاحب منصب بمنظور احاطه کامل وجودی و فکری به توده مردم،  طرح های جدید ریختند.  از آغاز تمدن جدید فئودالی،  عده ای اشخاص معدود منتخب شده،  صاحب زمین و ملک و مال بودند،  نه چهار عنصر طبیعت.  این دوره آغاز پیدایش دین هایی شد،  که بتوانند مردم را در کنترل جدید بگیرد.  این تاریخ در اروپا از ابتدای هزاره ششم خورشیدی ایرانی یا ابتدای میلادی بود،  و در ایران از نیمه دوم این هزاره بود،  که دلایل آنرا در میان مطالب وبلاگ نوشته ام.  البته خاطر نشان کنم از هزاره سوم خورشیدی ایرانی،  آرامش نسبی به طبیعت حاکم شده بود،  که اینهم یکی دیگر از دلایل کم اهمیت شدن چهار عنصر قدیمی بود.

      فلسفه و عرفان و ریاضی گردونه مهر یا چلیپا نیز تاریخ و گفته های بسیاری دارد،  که آنهم نیازمند داشتن درک جدید از علم تاریخ است،  این تحقیق های جدید نیز باید بوسیله جوانان باهوش ایرانی با ذهن های پویای تاریخی انجام شود،  من بمرور در این باره تحقیق و در ادامه صفحه پست می کنم.

ادامه دارد

 کلیک کنید:  تاریخ دین و آئین در ایران

کلیک کنید:  تاریخ معابد مهر و میترا و گردونه مهر

کلیک کنید:  اولین کاشفان جهان

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد