پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

نوشته های انوش راوید از پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا/ پیگیری مطالب در لینک >>> www.arq.ir
پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا

نوشته های انوش راوید از پژوهشکده و فرهنگسرای کلبه روستایی راویدسرا/ پیگیری مطالب در لینک >>> www.arq.ir

جغرافیا و تاریخ کشور عراق

جغرافیا و تاریخ کشور عراق

پیش گفتار

این صفحه بزودی کامل پست می شود

جغرافیای و تاریخی کاظمین

      کاظمین یکی از شهر های زیارتی و مهم عراق است،  که در مجاورت شهر بغداد،  سمت غرب رودخانه دجله قرار دارد،  و از لحاظ اداری تابع شهر بغداد است،  و مناره های طلایی آن از داخل شهر بغداد نمایان است.  سابقه تاریخی کاظمین در جوار بغداد به عصر شاهنشاهی ساسانیان می رسد،  در آن عصر بغداد شهر مذهبی و جایگاه خدا یعنی «بَغ» بود.  امروزه این شهر به سبب توسعه بغداد به آن وصل شده است.  این شهر حدود یک کیلومتری رود دجله است،  و آب و هوای نسبتاً معتدلی دارد،  و میزان بارندگی آن در سال زیاد است.  گاهی نیز باد های تندی در این منطقه می وزد،  و سیلاب عظیمی راه می افتد.  به دنبال این تغییر آب و هوایی،  دجله نیز طغیان می کند،  و مزرعه های اطراف را به کام خود می کشد،  و گاهی هم شهر را دچار آسیب جدی و تخریب می کند.  بارها در طول تاریخ،  این شهر با باد های تند، تگرک و باران های سیل آسا و هم چنین زلزله های مخرب روبه رو بوده است.

  ــ  کاظمین = کاز =کاس = قوم کاس + مین = زمین،  در کل می شود زمین قوم کاس (کاسپین).  

مراکز زیارتی کاظمین

   عکس حرم مطهّر دو گنبد کاظمین،  عکس شماره 4416 .  ساختمان کنونی حرم از ساخته های دوره آغازینِ حکومت صفویّه و اضافات دوره های بعدی است.  معماری و هنر دوره صفویه، از ایوان های زیبا و کاشی کاری های معرّق نفیس و آینه کاری های بدیع در آن به وضوح قابل مشاهده است.  حرم مطهّر دارای دو گنبد طلایی است،  که هر یک بر روی بقعه یکی از دو امام (علیهما السلام) قرار گرفته است.  در زیر دو گنبد فضای مربع مستطیل است،  که میانه دو دیوار شرقی و غربی را دو ستون عظیم در برگیرنده گنبدها اشغال کرده است.  یک ضریح نقره ای قبر دو امام را با دو صندوق خاتم نفیس در بردارد؛  با ورود از ایوان جنوبی، به نخستین رواق و سپس به درون حرم و گنبد خانه نخست در برابر قبر مطهّر حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) قرار دارد،  و در پشت سر ایشان قبر مطهّر حضرت جواد (علیه السلام) است.  پیرامون حرم چهار شبستان بزرگ قرار گرفته و رواق های جنوبی و غربی هر یک به ایوانی زیبا و بزرگ راه دارد.  مجموعه حرم و رواقها را سه صحن وسیع در بردارد،  که صحن غربی به نام صحن قریش می باشد.  برج و بارو و دروازه های هفت گانه صحن با معماری زیبای آن و کاشی کاری نفیس پراکنده در سردرها و کتیبه ها چشم بیننده را می نوازد.  برج و بارو و دروازه های هفت گانه صحن که با توجه به معماری زیبای آن و کاشی کاری نفیس پراکنده در سردرها و کتیبه ها چشم بیننده را می نوازد،  از ساخته های مرحوم فرهاد میرزای قاجار (عموی ناصر الدین شاه) می باشد.

   برخی بیوت و ضمایم حرم مطهّر:

   * مسجد صفوی:  این مسجد از ساخته های شاه اسماعیل صفوی است،  که پس از تسخیر عراق آن را به سبک ساختمان های عراقی ساخت.  مسجد از زیبایی خاصی برخوردار است،  که حس تحسین بیننده را در برابر عظمت ستون های ضخیم و طاق های قوسی آن برمی انگیزد،  و دارای گنبد کاشی کاری بسیار کوتاهی است،  که به زحمت می توان آن را از درون صحن دید.  در جنب محراب و منبر کهن مسجد،  پنجره ای به درون رواق شمالی حرم مطهّر باز شده است،  که از میان آن ضریح مطهّر قابل مشاهده است.

   * آرامگاه خواجه نصیر الدین طوسی:  وی از بزرگان جهان علم و دانش و از مشاهیر دانشمندان است،  که دوست و دشمن بر جلالت قدر و عظمت مقام او اتفاق نظر دارند.  او در سال 672هـ . درگذشت و در گور یکی از خلفای بنی العباس که در جوار حرم مطهّر کنده و آماده شده بود مدفون گردید.  بر روی قبر او ضریحی فولادی و کهن قرار دارد.

   * آرامگاه شیخ مفید:  که در مشرق رواق جنوبی قرار دارد.  وی از بزرگان شیعه و فقها و متکلمان چیره دست و توانا بود،  که در سال 413هـ، در گذشت.  بر روی قبر او ضریحی فولادی و کهن قرار دارد،  و بر بالای قبرش بر روی مرمر قطعه شعری است،  که امام زمان (علیه السلام) در رثای فوت او سروده است:

لا صوّت الناعی بفقدک إنّه *** یومٌ علی آلِ الرسول عظیمُ

   * آرامگاه ابوالقاسم جعفر بن محمّد بن قولویه:  از بزرگان و فقها و محدثین امامیّه است.  وی در سال 368هـ،  در گذشت،  و آرامگاهش در مشرق رواق جنوبی به همراه قبر شیخ مفید است.

   * آرامگاه جمع کثیری از وزرا، فقها و اعیان، که برخی از مشاهیر آنان عبارتند از:

      موسی بن ابراهیم بن موسی بن جعفر(علیه السلام)،  (وی یمن را در دوران مأمون تسخیر نمود،  و مردم را به امامت حضرت رضا (علیه السلام) دعوت کرد).  معزّالدوله آل بویه، جلال الدوله آل بویه، وزیر مهلبی، عمید الجیوش، فخرالدوله دیلمی، مشرف الدوله دیلمی، ابن حمدون، ضیاء الدین ابن الأثیر، ابن الناقد، ابن العلقمی، فرهاد میرزا، آیة الله سید حسن صدر و گروهی دیگر از این خانواده، سید هبة الدین شهرستانی و...

   * آرامگاه سید مرتضی و سید رضی، این دو برادر از اعیان و مشاهیر و بزرگان امامیه در قرن پنجم هجری بشمار می آیند.  قبر این دو تن در دو ساختمان جداگانه بیرون صحن مطهر و در نزدیکی یکدیگر در جنوب شرقی دیوار صحن قرار دارد.

   * قبر ابویوسف قاضی،  وی در سال 166 هـ،  به منصب قضاوت در بغداد پایتخت خلافت بنی العباس برگزیده شد،  و نخستین کس در اسلام است،  که به عنوان «قاضی القضات» شهرت یافت.  قبر او در جنوب شرقی صحن مطهر، درون یکی از حجره ها می باشد.

. . . منبع اینترنت ادامه دارد . . .

کلیک کنید:  آثار تاریخی عراق

کلیک کنید:  تاریخ کاغذ در ایران

کلیک کنید:  مکتب عرفان و شعر یک

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد